sobota 20. července 2013

Letní dumání 2 - Retelling

Další článek do projektu Letní dumání, které pořádá Syki. Její úvodní článek najdete zde



2. Retelling
Aneb když se vezme známý příběh a převypráví se po svém. Ať už jde o moderní variace na romány Jane Austen (ano, i ty se zombíky), anebo moderní převyprávění pohádek. Jak se na to díváte? Už jste nějaký takový retelling četli? A jaký byste si třeba chtěli přečíst? Myslíte, že by se autoři měli dopodrobna držet známější předlohy, anebo by ji měli zkusit přetvořit, abyste nečetli dvakrát v podstatě totéž?
(zdroj textu: úvodní článek u Syki)

Nevím, zda k tomuto tématu dokážu napsat tak dlouhý článek jako k předminulému tématu.
Co se týče těchto retellingů myslím, že jsem žádný nečetla. Můj názor na ně je prostý. Pokud je tato kniha na úrovni a neshazuje svůj originál, proč ne. Ve filmových podobách se s nimi setkáváme dost často. Režisér se chytne předlohy a příběh si zdokonalí a zmodernizuje. Ráda si přečtu nějaké nové verze starých či klasických příběhů.  
Alice in Zombieland

Alice in Zombieland je kniha podle Goodreads od autora naší klasické Alenky Lewise Carolla. Pardon, ale já si myslím, že tuto verzi Lewis Caroll nenapsal. I přesto bych si, ale ráda přečetla verzi Alice in Zombieland od Geny Showalter. Dobrá to si chci určitě přečíst (no ano, zajímá mě to). Nedávno jsem narazila na převyprávění příběhů jako je Netvor, Popelka, nebo Malá mořská víla. Nejsem si jistá, ale myslím, že příběh těchhle knih je na úplně jiné bázi, než originály. 
Rozum a cit a mořské příšerky. Tento titul můžete najít na Bookfan. Na Bookfan je jako autor napsaná Jane Austenová, tak já nevím. Po přečtení jednoho článku jsem zjistila, že je to tak ja jsem si mylslela.  Nechápu jak k tomu někdo může napsat, že to napsala Jane Austenová. Podle všeho tuto parodii napsal Ben H. Winters, který je na obálce napsán jako druhý autor až po Jane. 

Jak už jsem na začátku říkala jsou retellingy, které jsou dobré. Např ty, které jsou zkrácené a zjednodušené a převyprávěné tak, aby nebyli tak složité. Nebo ty, které jsou upraveny, aby knihu odlehčily a mohli se čtenáři u nového převyprávění zasmát, ale potom jsou takové, které za to nestojí. Už nevím, jak bych se k tomuto tématu měla vyjádřit a co bych měla napsat. Je jen na každém co si chce přečíst a ať už je to nějaký převyprávěný známí příběh, tak ať. Myslím, že retellingů je spousta, ještě mnohem více, než o kterých víme. A možná si někdy ani neuvědomujeme, že jsme nějaký četli :D

Tak to je vše. Ještě Vám chci říct, aby jste článek brali s nadsázkou a humorem. 



Žádné komentáře:

Okomentovat