Recenze: Jessica Khouryová - Počátek

Autor: Rick Riordan
Nakladatelství: Egmont
Počet stran: 372
Rok vydání - ČR: 2013
                       Originál: 2012
Žánr: Sci-fi, Fantasy

Pia vždy znala svůj osud. Měla počít novou rasu, linii nástupců, kteří porazí smrt. Za tímto účelem se zrodila, byla geneticky upravená k nesmrtelnosti a vychovávaná týmem vědců v tajné skrýši v Amazonském deštném pralese. Nyní ji vědci začínají podrobovat testům, jejichž výsledkem má být dokončení celého nebezpečného projektu.
Co si Pia pamatuje, vždy nejvíc toužila naplnit jejich očekávání. Ale v noci o svých sedmnáctých narozeninách nachází díru ve zdánlivě neproniknutelném plotě, který uzavírá její sterilní domov. Poprvé v životě volná v džungli potkává Eia, chlapce z nedaleké vesnice. Nedokáže odolat a pokračuje v útěcích, aby ho mohla vídat. Zamilují se do sebe a kousek po kousku začínají poznávat pravdu o Piině původu – pravdu se smrtícími následky, která navždy změní jejich životy.

"Jsi nesmrtelná, Pio, a jsi dokonalá"

Smrt vs život
Myslím, že v knize šlo i o něco víc, než je o příběh. Šlo o to, že hlavní hrdinka potřebovala pochopit co se dělo v minulosti, aby se mohla správně rozhodnout. Netušila jaká je pravda, jelikož byla vychovávána ve lži a nevědomosti. Myslela si, že koná dobro. Problém byl v tom, že Pia byla zaslepená. Viděla jen to, co může dokázat, může si splnit sen, a proto bude podporovat výzkum, ale už neviděla co za tím výzkumem stojí - smrt.

Technologie vždy není nejchytřejší
Kdo se nad knihou zamyslel, tak zjistil, že autorka ve vedlejších dějových linkách chtěla čtenářům zdělit mnohem víc. Mohli jsme se zamyslet nad tím, že původní obyvatelstvo, které v džungli sídlí mnohem déle, bylo vlastně mnohem vzdělanější než samotná Malá Cam, která vznikla díky technologii a modernímu zaměření. Kmen se ze své minulosti dozvěděl mnohem více moudra, než vědci za několik generací. Autorka nám dala najevo, že ne vždy technologie vyhrává. Další zamyšlení padlo právě nad Piou. Dívka, která se začala měnit. Ano, nebylo to ale jen láskou, ale i porozuměním nad sobě samou a zamyšlením se, zda to co dělá, je skutečně podstatné.

Postavy
Musím přiznat, že postavy jsou mým velkým mínusem v knize. Ano, bylo to na zřejmě schválně, ale celkem mi to ztížilo čtivost knihy. Pia byla namyšlená a rozmazlená holka, o které každý říkal, jak je dokonalá. Postupem času se začala měnit a já měla radši až jsem si jí nakonec oblíbila. Eio mi také moc nesedl, ale též postupem času jsem ho měla radši. Nejraději jsem měla strýčka Antonia, který mi byl vždy sympatický. Matka Pii - tu jsem nesnášela už od prvního začátku knihy, kdy mi bylo na ní něco divného. Já osobně jsem byla nad jejích chováním šokovaná a nemohla ho pochopit. I když to byl výzkum, pořád to byla její dcera.

Obálka
K té nemám co říct. Je nádherná. Nakladatelství Egmont si zaslouží velkou pochvalu, že zanechalo originální design.
                                                                                                                               Můj názor
V knize nechybí ani romantika. I když je jí tam opravdu málo, tak má něco do sebe. Pia potká Eia a najednou začne jinak uvažovat. Žádný milostný trojúhelník, žádná nucená romance. Nic takového. Moc se mi líbilo, že autorka nechala jejich vztah plynulí a upřímný. Což si myslím, je opravdu v těchto zápletkách důležité. Hodně jsem četla, že kniha je opravdu čtivá. Musím s tím souhlasit, ale až asi od poloviny knihy. Ze začátku jsem se opravdu do čtení nutila a nemohla se za boha ponořit do děje. Od poloviny mě naopak, tak kniha uchvátila, že jsem jí nemohla přestat číst. To byl největší mínus u knihy. Příběh je opravdu hodně originální a nepředvídatelný. Kniha mě vždy překvapila a nikdy se nedalo odhadnout, co se stane. Možná, že v příběhu někdo ale i přesto, uvidí klasickou linku. Dívka, která je vychovávána pro svůj sen - potká kluka, do kterého se zamiluje - následně pochybuje o tom co dělá - zjistí pravdu - útěk. No, i tak by se to dalo brát, ale věřte mi, že jinak je kniha doopravdy zvláštní a jedinečná. Ačkoli v knize převládají klady nad zápory, tak knize dávám čtyři smajlíky, i když na tohle moc nehleďte, protože jsem chtěla dát i 4,5, ale musím se naučit být více kritická ;) Nakonec, ale stejně musím říct, že je počátek neuvěřitelná a hezká kniha, kterou moc doporučuji ke čtení, protože věřím, že Vás zaujme svou neobyčejnou originalitou.

Mé hodnocení:4/5 (4,5/5 -  rozhodovala jsem i nad tímto ;)

Děkuji moc nakladatelství Egmont za poskytnutí recenzního výtisku.
 Knihu si můžete objednat zde.