Recenze: Veronica Roth - Divergence

Série: Povstalecká trilogie (Divergent)
Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 344
Rok vydání - ČR: 2012
                       Originál: 2011
Žánr: Dystopie, Young Adult, Romance

Nacházíme se v dystopickém Chicagu, kde je společnost rozdělena do pěti frakcí. Každá frakce se zaměřuje na jednu ctnost –  Upřímní na upřímnost, Odevzdaní na obětavost, Neohrožení na statečnost, Mírumilovní na mírumilovnost a Sečtělí na moudrost. Každý rok v předem určený den si všichni šestnáctiletí musí vybrat, které ze zmíněných ctností zasvětí zbytek svého života. Pro Beatrice tato volba znamená rozhodnutí mezi životem s rodinou a tím, čím je doopravdy. A to, co si vybere, nakonec překvapí i ji samotnou.

Během výcviku, který probíhá ve velmi konkurenčním duchu, si Beatrice zvolí nové jméno (Tris) a snaží se v novém prostředí najít místo, kam patří. A také si nějak utřídit své pocity vůči jednomu na jednu stranu fascinujícímu, ale na druhou stranu velmi nebezpečnému chlapci. Do toho všeho ji tíží jedno velmi zásadní tajemství, které (jak se později ukáže) může zachránit život všem, které miluje... ale také ji zničit.

"Druhá fáze výcviku má větší váhu než první"

Frakce
• "Ti, kteří přičítali vinu agresi, utvořili frakci Mírumilovných."
• "Ti, kteří za viníka označili nevědomost, se seskupili do frakce Sečtělých."
• "Ti, kteří za příčinu zla označili pokrytectví, se sloučili do frakce Upřímných."
• "Ti, kteří poukazovali na sobeckost, se sjednotili ve frakci Odevzdaných."
• "A z těch, kteří odsuzovali zbabělost, se stali Neohrožení."

Co na to říci. Tyto frakce mi spíše připadali jako takové malé vězení. Jak se to tak vzalo, mi přišlo, že si byl vázán jen na svou frakci a život ostatních si neprožil a neseznámil se.

Tvrdá realita
Tris si pozdě uvědomila, jak těžké bude ve frakci, kterou si vybrala žít. Neohrožení požadují výcvik a disciplínu. Beatrice je teď přeběhlíkem a rozhodně se nechce stát odpadlíkem. Musím se proto snažit. Její instruktor Čtyřka Tris přeci jen trochu více zaujme. Autorka rozhodně nešetří ani úmrtností postav v knize, docela jsem se divila co vše dokáže udělat.

Budoucnost
Některé frakce, ale už dlouho vedou spory a mezi sebou usilují o větší moc. Nepochopila jsem, že neexistuje někdo, kdo by byl ještě nad frakcemi, někdo kdo by ty frakce řídil a staral se to , aby to fungovalo. Nejsem si jistá, možná tam někdo takový byl, ale myslím, že ne a pokud ano, tak mu to asi bylo jedno.

Postavy
Všechny, dokonce i ty záporné mi byli v jistém smyslu sympatické. Jejich charaktery i chování vyjádřila autorka opravdu bezvadně a myslím, že si s tím opravdu pěkně poradila. Tris mi byla neuvěřitelně příjemná. Čtyřka, no co k tomu říct, prostě kdo by odolal. Christina, to už je trochu kapitola sama o sobě. Na jednu stranu jsem její zápal i občasné nespravedlivé (ošklivé věci) vůči Tris chápala, protože tam šlo o hodně, ale na druhou stranu, to byla její kamarádka. Eric byl pro mě "záporák, nezáporák", připadal mi jako takový nováček mezi špatnýma.

Obálka
Myslím, že se nemýlím, když řeknu, že originální obálka s tou naší je totožná. Je to hardback, který má zajímavé rozměry.

Můj názor
Kniha měla neobyčejně originální příběh, která se mi velice líbil. Byla poutavá a čtivá. Nevím, jak na takovou věc autorka přišla, ale musím jí šíleně poděkovat. Kniha se četla jedním dechem a já si byla jistá už na začátku, že mě prostě neuvěřitelně uchvátí. Byla jsem nadšená, že se autorka nebála do knihy zařadit i pár romantiky, protože to tam prostě úžasně sedělo. Každá scéna měla svoji duši a byla opravdu promyšlená. Bohužel, co mi malinko vadilo je docela malá znalost informací, kterou člověk po dočtení knihy má. Mohla nám více přiblížit něco o budoucnosti, která na zemi panuje a jak to jinak chodí. Doufám, že třeba v příštím díle, se to dozvíme. Knihu určitě moc doporučuji. Myslím si, ž eje to knížka, která stojí za to, aby byla Vámi přečtená a já si jí opravdu oblíbila. Jak jsem už pře tím řílala, nemám jí moc co vytknout, tudíž dávám plné hodnocení.

Mé hodnocení:5/5

Book Trailer:

Movie Trailer: